OWMR 273 Przyklęknięcie, które wykonuje się przez zgięcie prawego kolana aż do ziemi, oznacza uwielbienie. Dla tego obowiązuje ono przed Najświętszym Sakramentem i przed Krzyżem świętym, od jego uroczystej adoracji w liturgii Wielkiego Piątku aż do rozpoczęcia Wigilii Paschalnej. W czasie Mszy świętej kapłan celebrujący przyklęka trzy razy: po podniesieniu Hostii, po podniesieniu kielicha i przed Komunią świętą. Szczegółowe przepisy obowiązujące we Mszy koncelebrowanej zostały podane w odpowiednim miejscu (por. nry 210-251). Jeśli zaś w prezbiterium jest tabernakulum z Najświętszym Sakramentem, kapłan, diakon i inni usługujący przyklękają po przyjściu do ołtarza i przed odejściem od niego, nie zaś podczas samej celebracji Mszy świętej. Poza tym przyklękają wszyscy, którzy przechodzą przed Najświętszym Sakramentem, chyba że idą w procesji. Usługujący, którzy niosą krzyż procesyjny lub świece, zamiast przyklęknięcia wykonują skłon głowy.
Według 273 punktu Ogólnego Wprowadzenia do Mszału Rzymskiego kiedy przechodzimy przez ołtarz w trakcie Mszy Św. nawet jeżeli w prezbiterium jest tabernakulum nie przyklękamy przed nim tylko kłaniamy się do ołtarza.
Przyklękamy tylko w momencie kiedy przychodzimy do ołtarza, czyli w procesji wejścia i kiedy wychodzimy, czyli w procesji wyjścia.
W liturgii katolickiej przyklęknięcia i ukłony mają głębokie znaczenie symboliczne, wyrażając szacunek i uwielbienie wobec Najświętszego Sakramentu, Krzyża Świętego oraz ołtarza.
Sprawdź swoją wiedzę w teście, klikając w pole "Rozpocznij Test"